Emoties in je lichaam

Gepubliceerd op 11 december 2019 om 10:37

‘Emoties zijn subjectieve gevoelens en gaan samen met lichamelijke reacties, gezichtsuitdrukkingen en gedrag.’ Zo worden emoties omschreven op Wikipedia. De lichamelijke reacties, dat is waar ik het over wil hebben in deze blog.

Je hele leven maakt je alles wat er in je lichaam gebeurt bewust of onbewust mee. De meeste van die dingen onderga je onbewust. Veel mensen zijn niet gewend om stil te staan bij wat er vanbinnen gebeurt. Het is niet moeilijk hier bewust van te worden. Je kunt altijd even de tijd nemen om te voelen wat er in je lichaam gebeurt. Het heeft veel voordelen om je lichaam goed te kennen.

In je dagelijks leven kunnen emoties en gevoelens je overspoelen. Probeer eens om ze fysiek te beleven, als gebeurtenissen in het lichaam. Angst zou ik dan kunnen beschrijven als: mijn keel vernauwt, mijn ademhaling stagneert en ik trek mijn schouders op. Door dat bewust te voelen wordt je angstgevoel minder sterk. Wat er lichamelijk gebeurt kan je brein makkelijker verwerken dan de emoties die er bij horen.

Ik raad je aan dit niet te doen wanneer je ernstige onverwerkte trauma's hebt, in dat geval kan dit erg beangstigend zijn.

Vaak zijn we, als we emoties ervaren slechts bewust van een stukje van wat we voelen. Door met aandacht naar je lijf te luisteren op deze momenten, kun je bewust worden van steeds meer van wat er in je lijf gebeurt. Dan ga je ook steeds beter begrijpen welke invloed dit heeft op jouw (re)acties en je leven. Dat kan niemand je vertellen, dat kan alleen jij weten. Je kunt jezelf, je lichaam dan geven wat jij nodig hebt, rust, beweging, stilte of troost of...

Wanneer je de gebeurtenissen in je lichaam vaker observeert, leer je je lichaamstaal steeds beter te verstaan. Je kunt dan meer op een afstand kijken naar je emoties. Soms helpt het om letterlijk een stap terug te doen wanneer je in een emotionele achtbaan zit. Emoties kunnen ervoor zorgen dat je niet meer logisch kunt nadenken. Kijk dan eens wat er in je lichaam gebeurt, zo kun je emoties met een andere blik bekijken. Dit kan je helpen meer bewuste beslissingen te nemen in je voelen, denken en doen (of niet doen).

Er is nog een voordeel aan bewust zijn van wat er in je lichaam gebeurt. Je bent in het hier en nu. Je beleeft je emoties dan bewust vanuit jouw lichaam. Dit zorgt ervoor dat je kunt voelen wat emoties doen in je lijf. Je zult dan ook geen (of minder) herinneringen uit het verleden koppelen aan de gevoelens en emoties die je op dat moment ervaart. Ook denk je dan niet rationeel over je emoties na. Je bent immers met je gedachten in je lichaam, gewoon om te voelen wat er op dat moment is.

Stel dat je met iemand praat over emoties. Dan is het handig als je uit kunt leggen wat een woord waarmee je een emotie aanduidt voor jou betekent. Waar denk jij aan bij het woord boom? Als ik jou vertel welke betekenis het woord boom voor mij heeft, zal dat anders zijn als het beeld wat jij hebt bij dat woord. Zo is dat ook bij emoties en gevoelens. Als ik je vertel dat ik gefrustreerd ben heb jij daar wellicht een heel ander beeld van dan ik. Door hierover met elkaar te praten kunnen mensen elkaar veel beter gaan begrijpen.

Zo kun je de gevoelens in je lijf steeds beter leren kennen als opeenvolgende gebeurtenissen in je lichaam. Wanneer je hier een beetje aan gewend raakt, word je je bewust dat deze lichamelijke acties je niet zomaar overkomen. Jij bent degene die deze actie ‘doet’. Vanaf het moment dat jij je beseft dat jij je acties doet kun je acties afremmen en vervangen door andere acties. Ik zal een voorbeeld geven:

Stel je bent je aan het voorbereiden voor een presentatie. Je weet dat je het kunt. Bij jezelf herken je de volgende lichamelijke gebeurtenissen; je ‘krimpt in elkaar’, je ademhaling versnelt en je hebt de neiging je armen voor je lichaam langs te kruizen. Deze lichamelijke reacties passen bij het belichaamde gevoel van iemand die gespannen/zenuwachtig is. Omdat je je bewust bent van deze gebeurtenissen, kun je jezelf bewust ontspannen (dit kun je ook oefenen), jezelf groot maken (uitstrekken), je ademhaling vertragen en je armen ontspannen langs je lijf laten hangen. Je krijgt dan een meer ontspannen, bewust en bekwaam gevoel. Dit is meer het belichaamde gevoel van iemand die weet dat hij of zij het kan. De gedachten die horen bij je gespannen acties mag je vriendelijk aan de kant zetten, die heb je niet nodig!

Emoties en gevoelens mogen er zijn. Sterker nog, emoties en gevoelens wegstoppen kan psychische en lichamelijke klachten geven. Jouw lichaam mag er zijn! Voel wat er in je lichaam gebeurt wanneer er emoties zijn! Luister naar je lichaam, leer je lichaam kennen. Je leeft in je lichaam, je lichaam doet zo veel voor je, maak contact en houd van je lichaam!

Wil je ervaren hoe je gebruik kunt maken van de wijsheid van je lichaam? Ik vind het leuk om je hierin te coachen! Neem gerust contact met me op of laat hieronder een bericht achter.  

Liefs, Trea


«   »

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.